Εκφράζονται φόβοι από πολλές πλευρές ότι η φετινή Black Friday δεν θα είναι τελικά τόσο… μαύρη όσο στο παρελθόν.
Βασική αιτία είναι το γεγονός ότι οι μεγάλες βιομηχανίες υψηλής τεχνολογίας έχουν αδυναμία να προμηθεύσουν την αγορά με επαρκείς ποσότητες προϊόντων, έτσι ώστε να καλύψουν την αυξημένη ζήτηση που παρουσιαστεί το επόμενο χρονικό διάστημα.
Ο εν λόγω φόβος δεν είναι μόνο ελληνικός, καθώς στις μητροπόλεις του καπιταλισμού, όπως στη Νέα Υόρκη και το Λονδίνο, τείνει να γίνει εφιάλτης. Στην Ελλάδα η εικόνα δείχνει κατά αρχήν να είναι καλύτερη, με τις μεγάλες αλυσίδες λιανικής πώλησης να έχουν φροντίσει εγκαίρως για ικανό αριθμό παραγγελιών, ώστε να μην μείνουν… επί ξύλου κρεμάμενοι.
Βέβαια, όπως σημειώνεται από αρμόδιους παράγοντες, μπορεί οι προετοιμασίες για ενδεχόμενες ελλείψεις να έχουν γίνει, ωστόσο είναι αμφίβολο εάν τελικά θα καταφέρουν φέτος οι μεγάλες αλυσίδες να πραγματοποιήσουν τόσο μεγάλες εκπτώσεις τιμών όσο τα προηγούμενα χρόνια, ειδικά σε προϊόντα αιχμής, όπως smartphones, τηλεοράσεις κ.λπ. Και φυσικά κανείς δεν μπορεί να προβλέψει με ακρίβεια αν τελικά θα προκύψουν ελλείψεις ή όχι. Συνεπώς, η φετινή «μαύρη Παρασκευή» μπορεί να μην μοιάζει τελικά με τις πρόσφατες Black Friday, όταν καταναλωτές περίμεναν πως και πως για να αγοράσουν σε τιμές… κόστους ένα προϊόν τεχνολογίας. Και αυτό διότι ενδεχομένως οι τιμές να μην πέσουν φέτος τόσο πολύ, ενώ το κυριότερο είναι να προκύψουν τελικά ελλείψεις και να μην υπάρχουν διαθέσιμα τα προϊόντα που θέλουν οι καταναλωτές. Πληροφορίες από την αγορά αναφέρουν ότι οι μεγάλοι παίκτες της λιανικής όπως Κωτσόβολος, Public-Media Markt, Πλαίσιο, IKEA, Praktiker, Leroy Merlin, Intersport, Zakcret, Μουστάκας, Max Stores, Hondos Center, αλλά και μικρότερες αλυσίδες ή μεμονωμένα καταστήματα έχουν προσπαθήσει να γεμίσουν τις αποθήκες τους με προϊόντα, προετοιμαζόμενοι νωρίτερα και για την εορταστική περίοδο του Δεκεμβρίου, αλλά και για την «Μαύρη Παρασκευή» του Νοεμβρίου.
Η Black Friday φέτος είναι προγραμματισμένη για τις 26 Νοεμβρίου, αλλά όλοι συμφωνούν ότι εφέτος δεν θα μοιάζει με καμία προηγούμενη.
«Οι καταναλωτές θα πρέπει να περιμένουν ότι φέτος οι εκπτώσεις στα smartphones θα είναι λιγότερο επιθετικές κατά τις παραδοσιακές εκπτωτικές περιόδους», αναφέρει χαρακτηριστικά η Canalys, κυρίαρχη εταιρεία ερευνών παγκοσμίως. Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη και η Apple αναγκάστηκε να μειώσει τους στόχους παραγωγής για το iPhone 13, ενώ κορυφαίες εταιρείες ηλεκτρονικών ειδών, συμπεριλαμβανομένων της Sony και της Samsung, έχουν προειδοποιήσει πως τα προϊόντα τους τα οποία ήταν ήδη σε έλλειψη θα είναι ακόμα πιο δύσκολο να βρεθούν το επόμενο διάστημα.
Ήδη έχουν παρατηρηθεί κάποιες πρώτες ελλείψεις στην αγορά σε κάποια προϊόντα κυρίως τεχνολογίας. Οι ελλείψεις δεν είναι σημαντικές, αλλά θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο ότι όσο θα περνάει ο καιρός και η ζήτηση θα αυξάνει, τότε αυτές θα γίνουν σημαντικές. Στην Ελλάδα τα πράγματα δεν είναι τόσο τραγικά όσο σε Βρετανία και ΗΠΑ, όπου ο κίνδυνος να υπάρξουν τρομακτικές ελλείψεις και η black Friday να αποδειχθεί, είναι υπαρκτός όσο ποτέ. Οι μεγάλες εγχώριες αλυσίδες, έχουν κάνει σοβαρές προμήθειες, αλλά δεν αποκλείεται και ελλείψεις να υπάρξουν και οι τιμές να μην καταρρεύσουν όπως περιμένουν οι καταναλωτές.
Σε προϊόντα υψηλής ζήτησης, όπως είδη τεχνολογίας, αθλητικά ρούχα και παπούτσια, παιχνίδια μέχρι αυτοκίνητα, ψυγεία, κουζίνες και χριστουγεννιάτικη διακόσμηση, η ζήτηση είναι σίγουρο ότι θα είναι μεγαλύτερη από την προσφορά με ότι αυτό σημαίνει για την οικονομία και τις επιχειρήσεις. Πηγή: imerisia