Αυτός ο υπόκωφος εκνευρισμός που επικρατεί, σαν ένα καζάνι που βράζει και είναι έτοιμο να εκραγεί, είναι μακράν πιο στρεσογόνος από ότι είναι ο χαμένος χρόνος μας μέσα στο κυκλοφοριακό χάος. Όλοι βρισκόμαστε υπ’ ατμόν, εγκλωβισμένοι μέσα στα προβλήματά μας, κυνηγώντας τον χρόνο με το αυτοκίνητο και με έναν απροσδιόριστο θυμό να ψάχνει μανιωδώς τρόπους εκτόνωσης. Οι “ευκαιρίες” καθημερινά για παραβίαση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας είναι άπειρες, και οι περισσότερες παραβάσεις προκύπτουν ακριβώς γιατί η ψυχική κατάσταση των Ελλήνων οδηγών δεν είναι και στην καλύτερη της φόρμα.
Βέβαια, ακόμα και αν η κατάσταση στους δρόμους ήταν διαφορετική, πιο ήρεμη και περισσότερο ειρηνική, οι πιθανότητες να προβεί κάποιος πεζός ή οδηγός σε παραβίαση του Κ.Ο.Κ. είναι πολλές, μιας και το συγκεκριμένο νομοθέτημα απαρτίζεται από πάρα πολλά άρθρα και παραγράφους, που το κάθε ένα από αυτά σε περίπτωση μη συμμόρφωσης αποτελεί δυνητικά αυτόματη παράβαση. Σε κάθε περίπτωση, η ύπαρξη του είναι επιβεβλημένη για την ομαλή ρύθμιση της δημόσιας κυκλοφορίας και έχει ενδιαφέρον να αναλογιστεί κανείς πως θα ήταν η ήδη επιβαρυμένη κατάσταση στους δρόμους χωρίς τους κανονισμούς του Κ.Ο.Κ.
Με βασικό μέλημα την ασφάλεια των οδηγών, των πεζών και των αυτοκινήτων, το 1962 θεσπίζεται ο πρώτος Κ.Ο.Κ. στην Ελλάδα (νομοθετικό διάταγμα 4233/1962 – ΦΕΚ 110 Α) και έκτοτε έχουν γίνει ανά καιρούς διάφορες τροποποιήσεις και προσθήκες, προσαρμοσμένες στις επιταγές των σύγχρονων συνθηκών που επικρατούν στα οδικά δίκτυα της χώρας. Επομένως, συνίσταται όλοι μας, οδηγοί και πεζοί, να φροντίζουμε να ενημερωνόμαστε για τους ισχύοντες κανονισμούς.
Κάθε οδηγός ή πεζός είναι υποχρεωμένος να τηρεί τον Κ.Ο.Κ., πρωτίστως για την ασφάλεια όλων αλλά και γιατί σε περίπτωση παραβίασης του επιβάλλονται πρόστιμα και ποινές (μέχρι και φυλάκιση). Παρακάτω θα δούμε κάποιες συχνές μεν περιπτώσεις, που αγνοούμε δε οι περισσότεροι από εμάς ότι χρήζουν προσοχής βάσει Κ.Ο.Κ.
Τα “Περίεργα” του Κ.Ο.Κ.
Ασφάλεια Αυτοκινήτου, Άδεια Κυκλοφορίας, ΚΤΕΟ & Άλλα Απαραίτητα Έγγραφα
Ξεκινώντας από τα πολύ βασικά, αξίζει να κάνουμε αναφορά στο τι έγγραφα υποχρεούται ένας οδηγός να έχει πάντοτε μαζί του προκειμένου να επιδείξει σε πιθανό έλεγχο της αρμόδιας αρχής. Σύμφωνα, λοιπόν, με το Άρθρο 100, ο οδηγός πρέπει να έχει μαζί τα εξής έγγραφα:
α. νόμιμη άδεια οδήγησης
β. άδεια κυκλοφορίας του οχήματος
γ. ασφάλεια αυτοκινήτου (αποδεικτικό)
δ. απόδειξη πληρωμής των τελών κυκλοφορίας
ε. το Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου (ΚΤΕΟ)
στ. Κάρτα Ελέγχου Καυσαερίων
και επιπλέον κατά περιπτώσεις:
- ειδική άδεια οδήγησης οδηγού Ε.Δ.Χ. αυτοκινήτου
- το Πιστοποιητικό Επαγγελματικής Ικανότητας (Π.Ε.Ι.)
- το Πιστοποιητικό Επαγγελματικής Κατάρτισης Οδηγού Οχημάτων Μεταφοράς Επικίνδυνων Εμπορευμάτων (ADR) και τα λοιπά έγγραφα που
απαιτεί η Ευρωπαϊκή Συμφωνία για τη Διεθνή Οδική Μεταφορά Επικίνδυνων Εμπορευμάτων (ADR)
- Τη βεβαίωση καλής λειτουργίας ταχογράφου
- Βεβαίωση περιοριστή ταχύτητας και το σχετικό αυτοκόλλητο σήμα.
Τέλος, οι οδηγοί ποδηλάτων και των Ε.Π.Η.Ο. από δώδεκα (12) ετών και άνω είναι υποχρεωμένοι να έχουν μαζί τους όταν οδηγούν κάποιο νόμιμο έγγραφο ταυτοπροσωπίας.
Αν είστε από αυτούς που πιστεύουν ότι η άδεια, το δίπλωμα και η ασφάλεια αυτοκινήτου αρκούν, σκεφτείτε το διπλά, μιας και για κάθε ένα έγγραφο που δεν έχετε στη διάθεση σας έχει προβλεφθεί πρόστιμο είκοσι (20) ευρώ…
Οδήγηση, Σαγιονάρα και… Πρόστιμο
Συνεχίζοντας, θα αναφερθούμε σε μια παράβαση που τελευταία ακούμε συχνά αλλά μοιάζει κάπως υπερβολική για να ισχύει, και αυτή δεν είναι άλλη από την οδήγηση με ακατάλληλα υποδήματα… Σίγουρα, είτε οδηγείτε είτε όχι, θα έχει πέσει στην αντίληψή σας η πληροφορία ότι απαγορεύεται σύμφωνα με τον Κ.Ο.Κ. η οδήγηση αυτοκινήτου με σαγιονάρες! Για να είμαστε ακριβείς αυτό ισχύει, αν και ο κανονισμός δεν το αναγράφει τόσο συγκεκριμένα…απλά δίνεται στη συγκεκριμένη παράγραφο μια πιο γενικευμένη εικόνα του τι σημαίνει “αναγκαία σωματική και διανοητική ικανότητα του ατόμου για να οδηγεί”. Έτσι, σύμφωνα με το Άρθρο 13, παράγραφος 2 του Κ.Ο.Κ. ο οδηγός είναι υποχρεωμένος να βρίσκεται σε κατάλληλη κατάσταση για να οδηγεί (σωματική και διανοητική). Και η ίδια παράγραφος εξηγεί ότι ο οδηγός για την ασφάλεια αυτοκινήτου, τη δική του και των γύρω του, οφείλει να έχει πλήρη ελευθερία κινήσεων προκειμένου να κάνει τους αναγκαίους χειρισμούς. Επεξηγεί, επίσης, ότι απαγορεύεται να χρησιμοποιεί εν κινήσει ακουστικά που έχουν συνδεθεί με φορητά ραδιόφωνα, μαγνητόφωνα και άλλες παρεμφερείς ηχητικές συσκευές, καθώς και τηλεόραση. Επιπλέον, η εν κινήσει χρήση κινητού τηλεφώνου επιτρέπεται μόνο όταν αυτό είναι τοποθετημένο σε ειδική θέση για ανοικτή ακρόαση ή όταν χρησιμοποιείται με ακουστικό ασύρματης επικοινωνίας. Στο παραπάνω, λοιπόν, πλαίσιο εντάσσεται και ο περιβόητος κανονισμός περί…σαγιονάρας! Υπόψιν ότι αυτός που θα παραβεί τις συγκεκριμένες διατάξεις τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο εκατό ευρώ και κατά περιπτώσεις επιτόπου αφαίρεση της άδειας ικανότητας οδηγού για τριάντα (30) ημέρες!
Αν το παραπάνω σας φάνηκε κάπως υπερβολικό, διαβάστε και το παρακάτω. Την επόμενη φορά που θα σκεφτείτε να κινηθείτε με την όπισθεν, γιατί απλά σας εξυπηρετεί στη δεδομένη στιγμή, να ξέρετε ότι μπορεί να σας επιβληθεί πρόστιμο 80 ευρώ! Και αυτό γιατί, σύμφωνα με το Άρθρο 22 σχετικό με την “Κίνηση προς τα πίσω”, απαγορεύεται η προς τα πίσω κίνηση (όπισθεν) των οχημάτων, με εξαίρεση την περίπτωση που η προς τα μπρος κίνηση είναι αδύνατη ή την περίπτωση στάθμευσης, κατά το παρκάρισμα κοινώς. Εδώ έχει ενδιαφέρον να σημειωθεί ότι η προβλεπόμενη απόσταση με όπισθεν που μπορεί ένα όχημα να διανύσει κατά το παρκάρισμα είναι ίση (όχι μεγαλύτερη) με το διπλάσιο του μήκους του!
Οι Πόρτες & Τα Φώτα του Αυτοκινήτου Στο… Στόχαστρο του Κ.Ο.Κ.
Διαβάζοντας κανείς τον Κ.Ο.Κ. ανακαλύπτει φοβερά ενδιαφέρουσες πληροφορίες, όπως αυτή περί…πορτών! Το εν λόγω Άρθρο ορίζει πως απαγορεύεται σε όλους τους επιβαίνοντες να ανοίγουν ή να αφήνουν τις πόρτες του οχήματος ανοιχτές ή να
εισέρχονται/εξέρχονται αυτού, αν δεν έχουν βεβαιωθεί ότι δε θα προκληθεί κίνδυνος στους υπόλοιπους χρήστες της οδού. Εντάξει αυτό ίσως δεν είναι τόσο παράλογο, το ότι όμως υπάρχει πρόστιμο 40 ευρώ σε περίπτωση παράβασης είναι κάτι μάλλον που η πλειοψηφία αγνοεί…
Τελειώνοντας αυτό το άρθρο περί Κ.Ο.Κ. θα σταθούμε για λίγο στους κανονισμούς περί φώτων… Τα πολύ βασικά όλοι τα γνωρίζουμε, συνοπτικά ότι πρέπει όλα τα φώτα και οι φωτεινές ενδείξεις του οχήματος μας να είναι σε πλήρη λειτουργία, ξέρατε, όμως ότι αν για παράδειγμα (Άρθρο 67) το φως της πινακίδας αριθμού κυκλοφορίας δεν είναι επαρκές, προκειμένου ο αριθμός να είναι ευανάγνωστος τη νύχτα με καθαρές καιρικές συνθήκες και από απόσταση 20 μέτρων, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο σαράντα ευρώ; Επίσης, γνωρίζατε ότι, σύμφωνα με το Άρθρο 71, τα φώτα δεικτών κατεύθυνσης, τα γνωστά σε όλους φλας και τα φώτα έκτακτης ανάγκης (alarm) πρέπει να αναβοσβήνουν με συχνότητα 90 παλμών (+-30) το λεπτό; Λάβετε υπόψη ότι οι παραβάσεις περί φώτων, και κατά περίπτωση, μπορεί να αγγίξουν τα εκατόν πενήντα ευρώ πρόστιμο!
Οι παραπάνω περιπτώσεις, όπως καταλαβαίνουμε, μπορούν άνετα να μετατραπούν σε παραβιάσεις του Κ.Ο.Κ. που θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια αυτοκινήτου, των οδηγών και των υπολοίπων, ειδικά στις μεγαλουπόλεις όπου οι ξέφρενοι ρυθμοί και το ανεξέλεγκτο άγχος επηρεάζουν την κρίση και τον τρόπο που οδηγούμε. Το παραπάνω άρθρο δεν έχει στόχο σε καμία περίπτωση να μας φορτώσει με extra άγχη στην καθημερινότητά μας. Αντιθέτως, στόχος του είναι να καταλάβουμε όλοι, οδηγοί και πεζοί, ότι η ομαλή κυκλοφορία στους δρόμους, η ασφάλεια του αυτοκινήτου και η σωματική μας ακεραιότητα είναι αποτέλεσμα ενός αόρατου μηχανισμού με πολλά γρανάζια που όλοι μας συμβάλουμε στην σωστή ή όχι λειτουργία του. Δε χρειάζεται κανείς να έχει αποστηθίσει τον Κ.Ο.Κ. για να είναι καλός οδηγός, η κοινή λογική, η αντίληψη και η ψυχραιμία αρκούν!
Ακολουθήστε το dokari.gr στο Google News!