Οσα πρέπει να ξέρουμε για το 112, τον ευρωπαϊκό αριθμό έκτακτης ανάγκης…
Τι είναι το 112;
Το 112 είναι ο ευρωπαϊκός αριθμός έκτακτης ανάγκης. Αρμόδιος φορέας για τη λειτουργία του στην Ελλάδα είναι η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη. Η κλήση προς το 112 λειτουργεί εντός της εμβέλειας οποιουδήποτε δικτύου κινητής τηλεφωνίας και παρέχει την δυνατότητα αυτόματης μεταφοράς της πληροφορίας θέσης του καλούντος (σε επίπεδο διεύθυνσης εγκατάστασης για σταθερό τηλέφωνο και κεραίας για κινητό τηλέφωνο). Αν η περιοχή του συμβάντος δεν καλύπτεται από το δίκτυο κινητής τηλεφωνίας του καλούντος, η κλήση προς το 112 πραγματοποιείται μέσω άλλων δικτύων κινητής τηλεφωνίας που καλύπτουν τη συγκεκριμένη περιοχή (λειτουργία υπηρεσίας εθνικής και διεθνούς περιαγωγής). Σημειώνεται ότι η κλήση προς το 112 είναι χωρίς χρέωση και μπορεί να γίνει από σταθερό ή κινητό τηλέφωνο (ακόμη και χωρίς κάρτα SIM). – Ποιες ώρες λειτουργεί και ποια περιστατικά καλύπτει;
Ο αριθμός 112 λειτουργεί 24 ώρες τη μέρα, επτά μέρες την εβδομάδα, κάθε μέρα του χρόνου, με ειδικά καταρτισμένο προσωπικό, το οποίο μπορεί να χειριστεί περιστατικά που σχετίζονται με την Αστυνομία, το Πυροσβεστικό και το Λιμενικό Σώμα, το ΕΚΑΒ, την Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή SOS 1056 και την Ευρωπαϊκή Γραμμή για τα εξαφανισμένα παιδιά 116000. Οι χειριστές απαντούν στα ελληνικά, αγγλικά και γαλλικά.
– Τι πρέπει να γίνει ακόμα για να λειτουργεί πλήρως και πότε θα γίνει αυτό; Η δοκιμή της προηγούμενης Παρασκευής αποτιμάται θετικά. Παρ’ όλα αυτά, μένουν ακόμα κάποια τεχνικά ζητήματα ώστε τα μηνύματα κυψέλης να μπορούν να ληφθούν από το σύνολο των smartphones που βρίσκονται στις περιοχές ενδιαφέροντος. Στο τέλος του 2019, το 112 και η Υπηρεσία Εκπομπής Κυψέλης θα παραδοθεί σε πλήρη λειτουργία.
– Και μέχρι να παραδοθεί σε λειτουργία το 112 ποια θα είναι η προσέγγιση της πολιτείας;
Δεν μπορούμε να περιμένουμε μέχρι την πλήρη λειτουργία του 112 και την υποστήριξη της Υπηρεσίας Εκπομπής Κυψέλης από όλες τις συσκευές που χρησιμοποιούνται από τους συνδρομητές κινητής τηλεφωνίας. Για το λόγο αυτό έχουμε ήδη σχεδιάσει και προχωρούμε στην υλοποίηση μιας «ενδιάμεσης λύσης» σε συνεργασία με τους παρόχους κινητής τηλεφωνίας, η οποία, όπως είπε και ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης την περασμένη Παρασκευή 12 Ιουλίου, θα δοκιμαστεί μέσα στις επόμενες εβδομάδες και θα αποτελέσει μία εναλλακτική λύση με περιορισμούς, που σε καμία περίπτωση φυσικά δεν υποκαθιστά το συνολικό σύστημα του 112 & της Υπηρεσίας Εκπομπής Κυψέλης (CBS) – Πώς θα λειτουργεί η «ενδιάμεση λύση»;
Θα πρόκειται για υπηρεσία αποστολής συμβατικών SMS σε όσα κινητά τηλέφωνα βρίσκονται εντός των περιοχών ενδιαφέροντος. Ταυτόχρονα, εξετάζουμε το πλαίσιο μέσω του οποίου θα αναμεταδίδεται αυτόματα το σχετικό μήνυμα από τους τηλεοπτικούς και ραδιοφωνικούς σταθμούς.
Στη βασική/αρχική του υλοποίηση το 112 αφορά τις εισερχόμενες κλήσεις, δηλαδή κλήσεις από πολίτες προς τον αριθμό 112 για την αναφορά περιστατικών έκτακτης ανάγκης, με την ίδια λογική που αυτές γίνονται προς τους συγκεκριμένους αριθμούς των Φορέων Αντιμετώπισης Καταστάσεων Έκτακτης Ανάγκης (100, 199, 166, 109).
H λειτουργία εισερχόμενων κλήσεων προς το 112 είναι ήδη διαθέσιμη στην Ελλάδα, χωρίς τη δυνατότητα αυτοματοποιημένου γεωεντοπισμού και απευθείας διασύνδεσης με τους Φορείς Έκτακτης Ανάγκης. Αυτές οι δυνατότητες εισάγονται με το έργο 112.
Στο έργο 112 υποστηρίζονται επίσης, πέραν των εισερχόμενων κλήσεων, εισερχόμενα SMS, MMS, email και FAX
Η μαζική αποστολή SMS, όπως και η Υπηρεσία Εκπομπής Κυψέλης, είναι μέσα ειδοποίησης/ενημέρωσης των πολιτών, τα οποία έρχονται να λειτουργήσουν συμπληρωματικά με τις υπόλοιπες δράσεις της Πολιτείας σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Σε καμία περίπτωση δεν αποτελούν αποκλειστικά μέσα ενημέρωσης και δεν μπορούν να εξασφαλίσουν καθολική ενημέρωση προς τους πολίτες.