Μεγάλες αλλαγές στις προκηρύξεις ΑΣΕΠ: Οι κερδισμένοι και οι χαμένοι στη μοδιοδότηση

Προκηρύξεις ΑΣΕΠ: Κατατέθηκε το νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών για το ΑΣΕΠ, με ευνοϊκότερες αλλαγές για πολύτεκνους, τρίτεκνους και συγγενείς ΑμεΑ

Το μόνιμο και αορίστου χρόνου προσωπικό σε Δημόσιο και ΟΤΑ κατηγοριών ΠΕ, ΤΕ και ΔΕ, καθώς και για το Ειδικό Επιστημονικό Προσωπικό (ΕΕΠ) θα επιλέγεται μέσα από πανελλήνιο γραπτό διαγωνισμό που θα διενεργείται τουλάχιστον μία φορά ανά διετία, με βάση τον ετήσιο προγραμματισμό προσλήψεων που εγκρίνει το Υπουργικό Συμβούλιο. Το νομοσχέδιο αναφέρει ότι ο πρώτος διαγωνισμός θα πραγματοποιηθεί το αργότερο έως το τρίτο τρίμηνο του 2022.

Το συνολικό κόστος του διαγωνισμού θα εξαρτάται από τον αριθμό των υποψηφίων και των προκηρυσσόμενων θέσεων, τις αμοιβές των εμπλεκόμενων στη διαδικασία (θεματοδότες, επιτηρητές, ομάδες εργασίας κά) και τον απαιτούμενο τεχνολογικό εξοπλισμό. Στην ειδική έκθεση που συνοδεύει το νομοσχέδιο γίνεται λόγος για δαπάνη της τάξης των 4,8 εκατ. ευρώ με την εκτίμηση να αφορά τη συμμετοχή 150.000 υποψηφίων, κατανεμημένοι σε 882 εξεταστικά κέντρα ανά την ελληνική επικράτεια και σε 7.500 αίθουσες.

Οι υποψήφιοι θα διαγωνίζονται σε δύο τεστ με τη μέθοδο των ερωτήσεων πολλαπλών επιλογών (multiple choice) είτε με ανάπτυξη κειμένου είτε με συνδυασμό των δύο.

Το κάθε τεστ θα βαθμολογείται με κλίμακα 1-100 και θα έχει συντελεστή βαρύτητας 50%, ενώ το άθροισμά τους θα δίνει την τελική βαθμολογία.

Προκηρύξεις ΑΣΕΠ: Και ατομική συνέντευξη!

Πέραν των προβλεπόμενων, για θέσεις ΕΕΠ θα απαιτείται και ατομική συνέντευξη κατά την οποία θα κρίνονται η καταλληλότητα των υποψηφίων, καθώς και η επικοινωνιακή τους ικανότητα. Συνέντευξη μπορεί να προβλέπεται και για τις κατηγορίες ΠΕ,ΤΕ και ΔΕ, αλλά μόνο για θέσεις, το αντικείμενο των οποίων σχετίζεται με την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής, ύστερα από αίτημα του φορέα και απόφαση του ΑΣΕΠ. Κατόπιν αιτήματος του φορέα είναι δυνατή η διεξαγωγή πρόσθετων διαγωνιστικών διαδικασιών, όπως πρακτικές δοκιμασίες ή εξέταση ειδικών γνώσεων. Οι πρακτικές δοκιμασίες περιλαμβάνουν ιδίως τεστ προσομοίωσης στο αντικείμενο απασχόλησης της θέσης, αθλητικές δοκιμασίες, δοκιμασίες ορθοφωνίας ή ψυχομετρικά τεστ. Η εξέταση ειδικών γνώσεων αφορά στη διαπίστωση της απαιτούμενης εμπειρίας και διενεργείται είτε με τη μέθοδο των ερωτήσεων πολλαπλών επιλογών είτε με ανάπτυξη κειμένου είτε με συνδυασμό των δύο.

Η σημασία των τίτλων σπουδών παραμένει με την ίδια βαρύτητα ως είχε στους γραπτούς διαγωνισμούς, αλλά καταργείται ως κριτήριο ο βαθμός του πτυχίου όπως και αυτός του απολυτηρίου, δεδομένης της ανισότητας βαθμολόγησης στα διαφορετικά εκπαιδευτικά ιδρύματα.

Προσαυξήσεις προβλέπονται με βάση τα τυπικά προσόντα και την εντοπιότητα. Συγκεκριμένα, η βαθμολογία στον γραπτό διαγωνισμό προσαυξάνεται κατά πέντε μονάδες για τους κατόχους διδακτορικού διπλώματος, κατά δύο μονάδες για τους κατόχους αυτοτελούς μεταπτυχιακού τίτλου ετήσιας τουλάχιστον φοίτησης που αναφέρεται ως αποδεκτός στην προκήρυξη, κατά μία μονάδα για τους κατόχους ενιαίου και αδιάσπαστου τίτλου σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου (integrated master). Οι προσαυξήσεις υπολογίζονται αθροιστικά για τους κατόχους διδακτορικού και μεταπτυχιακού. Σε περίπτωση ύπαρξης περισσοτέρων του ενός διδακτορικών διπλωμάτων ή/και μεταπτυχιακών τίτλων βαθμολογείται επιπλέον ένας μόνο εξ αυτών των τίτλων και εάν πρόκειται για μη ομοιόβαθμους τίτλους, βαθμολογείται ο υψηλότερος εξ αυτών, λαμβάνοντας σε κάθε περίπτωση το ήμισυ των μονάδων που αντιστοιχούν στον οικείο τίτλο σπουδών.

Σχετικά με την εντοπιότητα η προσαύξηση είναι κατά 10 και 20 μονάδες κατά περίπτωση για τους μόνιμους κατοίκους συγκεκριμένων περιοχών.

Με τις αλλαγές σε σχέση με το αρχικό κείμενο που αναρτήθηκε στη δημόσια διαβούλευση, αυξάνονται τα ποσοστά κάλυψης των προκηρυσσόμενων θέσεων από ειδικές κατηγορίες υποψηφίων. Ειδικότερα, το ελάχιστο ποσοστό κάλυψης των θέσεων από πολύτεκνους και τα τέκνα τους διαμορφώνεται στο 16% από 10% που ήταν αρχικά, για τρίτεκνους και τέκνα τριτέκνων σε 12% από 5% και για συγγενείς ΑμεΑ σε 5% από το αρχικό 3%. Επίσης το σχετικό ποσοστό για τα ΑμεΑ αυξάνεται σε 12% από 10% που ισχύει σήμερα, ενώ ίδια διατηρούνται τα ποσοστά για παλιννοστούντες Πόντιους (2%), Έλληνες από τη μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης (5‰).

Τον διαγωνισμό διενεργεί η Κεντρική Επιτροπή Διαγωνισμού, η οποία θα είναι τουλάχιστον πενταμελής και θα αποτελείται από τουλάχιστον δυο μέλη του ΑΣΕΠ, καθώς και από πανεπιστημιακούς καθηγητές, εκπαιδευτικούς δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, τακτικούς δημόσιους υπαλλήλους ή κρατικούς λειτουργούς. Οι πρόσθετες διαγωνιστικές διαδικασίες μπορούν να διεξάγονται από ειδικές τριμελείς επιτροπές, στις οποίες θα μετέχει ένα μέλος ή πρώην μέλος του ΑΣΕΠ, ένας εκπρόσωπος του φορέα και κρατικοί λειτουργοί ή υπάλληλοι ή τεχνικοί του δημόσιου που διαθέτουν την κατάλληλη επιστημονική εξειδίκευση και, ελλείψει αυτών, τεχνικοί του ιδιωτικού τομέα.

Οι προσλήψεις των ατόμων με Αναπηρία και η πλήρωση των θέσεων κατηγορίας ΥΕ, καθώς και όσες καθορίζονται με Πράξεις Υπουργικού Συμβουλίου παραμένουν ως έχουν, δηλαδή με σειρά προτεραιότητας.

Στο νομοσχέδιο δίνεται επίσης έμφαση στην ψηφιοποίηση του συνόλου των διαδικασιών και στις διαλειτουργικότητες, με αποτέλεσμα να μην απαιτείται από τους υποψηφίους να υποβάλλουν διάφορα δικαιολογητικά, καθώς θα αντλούνται κατευθείαν από τους αρμόδιους φορείς. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα τη διασφάλιση του αδιάβλητου, και τη σύντμηση του χρόνου προσλήψεων από περίπου δύο έτη που είναι σήμερα, στο ένα έτος, από την έκδοση της προκήρυξης έως την έκδοση του πίνακα διοριστέων.

Προκηρύξεις ΑΣΕΠ: Ποια πιστοποιητικά θα αντλούνται αυτόματα από το Μητρώο Πολιτών

Σε λειτουργία τέθηκε η διασύνδεση του Μητρώου Πολιτών του υπουργείου Εσωτερικών με το πληροφοριακό σύστημα του ΑΣΕΠ, ώστε να αντλούνται αυτόματα τα δεδομένα γέννησης, πλήθους τέκνων και οικογενειακής κατάστασης των υποψηφίων.

Η διασύνδεση πραγματοποιείται μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Αυτό σημαίνει ότι οι υποψήφιοι θα απαλλάσσονται μελλοντικά από την προσκόμιση των αντίστοιχων πιστοποιητικών οικογενειακής κατάστασης, καθώς τα στοιχεία θα αντλούνται αυτόματα μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας. Με αυτό τον τρόπο μειώνεται σημαντικά η γραφειοκρατία για χιλιάδες πολίτες που λαμβάνουν μέρος κάθε χρόνο στους διαγωνισμούς πλήρωσης θέσεων του δημόσιου τομέα, αλλά και για τον ίδιο το φορέα.

Περαιτέρω, η διαλειτουργικότητα αυτή ικανοποιεί μια διαχρονική ανάγκη του ΑΣΕΠ για άμεση άντληση των στοιχείων δημοτολογικής κατάστασης, ώστε να διασφαλίζεται με τον πλέον ισχυρό τρόπο η εγκυρότητα των στοιχείων.

Ενδεικτικά, μόνο για το 2019 ο αριθμός υποψηφίων για πλήρωση θέσεων με σύμβαση ορισμένου χρόνου (εποχικό προσωπικό) ανήλθε σε 250.000, εκ των οποίων οι 200.000 υπέβαλαν πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης, όπως προβλεπόταν.

Αντίστοιχα, για την πλήρωση θέσεων τακτικού προσωπικού, ο αριθμός των υποψηφίων ανήλθε σε 296.000, εκ των οποίων οι 73.000 υπέβαλαν αντίστοιχα πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης. O έλεγχος και μόνο αυτών των χιλιάδων πιστοποιητικών επιβάρυνε σημαντικά τις επιτροπές αξιολόγησης και προκαλούσε καθυστερήσεις που πλέον αποφεύγονται.

Πηγή: xrhstika.gr

Exit mobile version